duminică, august 09, 2009

Imi placi Henry


Simt ca ma indragostesc de.... Henry Miller. Usor, usor m-a cucerit. Nu a fost dragoste la prima pagina. A fost dragoste la a doua carte. Tropicul Cancerului m-a cam uimit. Mi s-a parut prea mult sex. Obsedant. Obositor. Transpiratie pe pagina si orgasm in cuvinte. Parisul extazia un american cu noile sale posibilitati. Tropicul Capricornului mi-a placut. Mi-a parut rau ca s-a terminat. Ma obisnuisem cu tonul povestirii lui Henry. Esti bun Henry Miller, desi iti place prea mult sa vorbesti despre tine, fie exagerand, fie jucandu-te cu ipostaze inventate in care te imaginezi. Te-ai nascut cu creionul in mana. Ai mai trait si atata amar de ani ca sa fii martor la ce se intampla cu operele tale (n 1891- d 1980). Multi au condamnat ideile tale. Prea indraznete si imorale. Erai contra curentului. Si in zilele astea ai ramas unul dintre cei mai de seama scriitori americani modernisti. Ce mai vrei Henry Miller? Acum m-am indragostit si de tine, sau mai bine zis de scriitorul H. M. Scrii atat de inteligent si rece. Treci totul printr-un filtru subiectiv. Nu pot sa inteleg de ce ti se parea America o asa mizerie de tara, care ucidea visuri si ii iluziona pe toti. Ciudat e ca ti-am citit a doua carte, exact dupa ce terminasem Susan Sonntag "In America". In America e o carte care vorbeste tot despre American Dream. Dar de pe o pozitie opusa tie Henry Miller. Si Susan era americanca, va chiar mai get-beget decat tine Henry. Ca doar tu erai dintr-o familie de nemti, dar nascut in districtul Yorkville din New York. Cred ca pentru un imigrant America e Dumnezeu pe Pamant. E mareata si pare dotata cu toate posibilitatile de pe lume. Actrita Maryna a lui Susan ajunge sa aiba mare succes in America, dupa ce a plecat din Polonia cu familia. American Dream s-a implinit. Exista. Nu mai fii asa pesimist Henry. Viata e faina si cred ca tie ti-a placut foarte mult sa dansezi in cuvinte viata asta. Mai am un pic si iti termin si Primavara neagra, Henry..O sa te citesc tot..

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu